YOGA

 

Chandra Yoga Malmös lilla, mysiga studio ligger ovan takåsarna vid Triangeln i Malmö. Med bara ett yogarum (shala) och som mest 6 deltagare i en klass, ger Chandra Yoga Malmö en intimitet och upp­märk­sam­het till alla elever, som ibland kan saknas i större studios. Under våren 2019 är det fokus på lugna, mer meditativa yogaformer, som yinyoga och restorative, men utbudet kommer att utökas med mer dynamisk yoga längre fram.

 

Klicka här för att hämta schemat som pdf-fil

 

KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA

 

Mattor och props finns på plats, men självklart får du ta med dig eget om du hellre vill det. Avbokning sker senast 2 timmar innan klassen. Alla tips och trivselregler som gäller i studion hittar du [här]. Mer info om klasserna hittar du [här].

 

KURSER VÅREN 2019:

23 JANUARI: SOMATISK YINYOGA GRUND

Vi går systematiskt igenom grunderna för somatiska rörelser och ett somatiskt tankesätt, tillsammans med klassisk yinyoga. Den här kursen är för dig som genom mjuka rörelser vill lära dig lyssna på din kropp och kanske hitta ett nytt sätt att tänka och röra dig på.

6 MARS: YINYOGA OCH RESTORATIVE

En kurs för dig som vill lära dig att slappna av och koppla ner både till kropp och sinne. I yinyogan låter vi leder och bindväv sträckas ut och öppnar blockeringar, sedan kommer vi ner i den helt avslappnade restora­tive­yogan, där kroppen får totalt stöd av olika props.

17 APRIL: YINYOGA OCH MERIDIANERNA

I yinyogan påverkar olika ställningar olika av de stora meridianerna (energikanalerna) som vi har i kroppen, som i sin tur påverkar våra stora organ, som enligt kinesisk medicin arbetar i par. Vi går under kursen igenom de sex största organparen och hur vi kan påverka dem och deras obalanser med yinyoga.

ALLMÄNT OM KURSERNA

Kurserna passar för alla, vana yogis och nybörjare, viga och oviga, du är välkommen! En kurs består av en klass i veckan under 6 veckor och kostar 1250:-, vilket betalas vid anmälan. Anmälan är bindande, återbud sker senast två veckor före kursstart. Kurserna kan ställas in eller skjutas upp om för få skulle vara anmälda, då får alla anmälda pengarna tillbaka eller tillgodo.

 

WORKSHOPS VÅREN 2019:

17 FEBRUARI: YINYOGA OCH ANDNING

En workshop i hur vi andas. Vår andning är inte bara till för att syresätta blodet, utan masserar också alla inre organ, hjälper till med matsmältningen och har ett stort inflytande på vårt nervsystem och på stress. Vi kommer under dagen med hjälp av yinyoga, andningsövningar och andningsmeditationer undersöka hur vi andas och vad som egentligen händer i kroppen. Hur är ditt andetag? Var andas du? Hur påverkas din andning i olika situationer? Läs mer här!

 

INFORMATION OM KLASSERNA

YIN

Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform, där vi för det mesta håller oss sittandes eller liggandes på golvet. Vi stannar i varje ställning ca. 3-5 minuter, utan att anstränga musklerna, vilket ger en effekt på våra leder och bindväv. Yinyogan passar dig som behöver en paus i vardagen, eller som ett komplement till mer dynamisk träning. Den ger också lederna en chans att läka och stärkas och gör på sikt kroppen smidigare.

SOMATISK YIN

En variant på yinyogan där vi använder oss av s.k. somatiska rörelser för att hjälpa kropp och sinne in i yin­yoga­ställ­ning­arna. Vi lär oss lyssna på kroppen och uppfatta våra rörelsemönster på ett helt nytt sätt. Somatiska rörelser är mjuka rörelser från olika skolor av kropps­­med­­veten­­het, som Feldenkrais och Body Awareness, där vi kopplar ihop hela kroppen, från tårna till hårbotten, och steg för steg mjukar upp alla spänningar. Somatisk yin är ett trevligt komplement till dig som redan yogar, yin eller dynamisk yoga, eller för dig som helt enkelt vill lära känna din kropp bättre.

RESTORATIVE

Restorative yoga påminner om yinyogan, men istället för att söka efter en sträckning av leder och bindväv, så vill vi låta hela kroppen bli totalt avslappnad. Detta gör vi genom att palla upp oss med olika props och kuddar och vi stannar längre i varje ställning. Restorative passar för alla som behöver en stund av vila och avkoppling, utan press eller prestation.

MEDITATION

Under vår medi­tations­timme gör vi varje vecka olika typer av meditation, det kan vara en klassisk meditation med fokus på andningen, en ledd yoga Nidrameditation, en kropps­med­veten­hets­medi­tation, andnings­medi­tation eller något annat. Meditationen kan utföras både liggandes, sittandes och ibland stående, beroende på vår intention. Ibland börjar vi timmen med några lättare yin-, restorative eller somatiska övningar för att komma in i stämningen. Den här klassen passar även för dig som inte är van vid att meditera eller tror att du kan det, öppenhet är allt som krävs!